Overzicht houden voor een goed begin van de dag

Overzicht hebben geeft rust, overzicht houden voorkomt paniek. Als er duidelijkheid is vindt jij je weg in de dag. Op een rustige ontspannen manier. Zorgen voor dat overzicht is een uitdaging. De kunst om dit overzicht zelf te behouden en te bewaken is nu nog een te grote stap. Daar moeten we langzaam met begeleiding naartoe werken. Dat dingen steeds weer terugkomen komt niet in het systeem. Er zijn meer handvatten nodig om iemand met autisme daarin te begeleiden.

Spullen kwijt zijn geeft onrust. Stil komen te vallen door niet meer te weten wat je moet doen omdat je iets kwijt bent. Dan lukken dingen niet en komt het gevoel van frustratie en boosheid. Deze gevoelens kunnen je hele dag negatief beïnvloeden. Dat is jammer omdat een hele dag functioneren met dit gevoel maakt dat je geen ruimte meer hebt om andere onverwachte dingen te incasseren die een drukke schooldag ook met zich meebrengt. En als je thuis komt is je emmer van emotie helemaal vol. Kun je niks meer, ben je op en leeg.

De start van de dag overzichtelijk maken, spullen die nodig zijn op school op dezelfde plek,  sleutels van je fiets op de bar samen met je portemonnee. Als je overzicht houdt in spullen om je heen gaan de stappen die je moet doen makkelijker dan als er chaos is. Het besef van dat jij als persoon invloed hebt op hoe dingen gaan, dat is een leerpunt. Als je de ene dag je spullen neergooit op de grond en niet opruimt, is het gevolg dat de volgende dag start in chaos, je spullen niet kunt vinden. Chaos om je heen zorgt voor chaos in je hoofd. Van een scheve start komt een stressvolle dag, stress die te voorkomen is door overzicht houden.

Weten wat je moet doen, hoe je dingen moet structureren. Het vraagt inzicht en handvatten om het overzicht te houden. Samen moeten we een structuur maken waarin jij je prettig voelt. Waarin je kunt groeien in zelfstandig zijn. Het mechanisme van structuur  houden  is een input en een output verhaal waarin tussenstukken, verbindingen ontbreken bij autisme. De oorzaak en het gevolg worden niet gezien. Dingen gebeuren gewoon zonder het op te merken, want ondertussen was het hoofd met andere dingen bezig. Als ik nu mijn schoolboeken en schriften op een hoop laat liggen en niet opruim is er chaos op het bureau en op de grond, dan loop ik morgen vast of straks al als ik mijn tas moet inpakken. Deze negatieve spiraal omdraaien is een uitdaging!